"NE REKLAMIRAJTE SE NA PRORUSKIM MEDIJIMA NA BALKANU": Poslanici EP pisali Lidlu, Coca-Coli i drugim kompanijama

Petnaest brendova treba da „rigorozno preispitaju svoje reklamne politike kako bi obezbijedili da se ne finansiraju, čak ni nenamjerno, medijske kuće poznate po širenju dezinformacija“, navodi se u pismu koje su u četvrtak poslali bugarski konzervativac Andrej Kovačev i 15 drugih poslanika centralne desnice, liberala, socijalista i Zelenih.

  • Regija

  • 28. Apr. 2024  

  • 0

Veliki brendovi kao što su Lidl, Coca-Cola i L'Oreal moraju da prestanu da se oglašavaju na proruskim medijima na Balkanu, poručili su poslanici Evropskog parlamenta kompanijama u pismu u koje je uvid imao Politico. Kompanija Lidl je u svom odgovoru poručila da su "značajno smanjili" potrošnju za reklame na kanalima TV Pink i TV Happy od sredine 2023. i da su prestali da se oglašavaju na ovom drugom 2024.

Petnaest brendova treba da „rigorozno preispitaju svoje reklamne politike kako bi obezbijedili da se ne finansiraju, čak ni nenamjerno, medijske kuće poznate po širenju dezinformacija“, navodi se u pismu koje su u četvrtak poslali bugarski konzervativac Andrej Kovačev i 15 drugih poslanika centralne desnice, liberala, socijalista i Zelenih.

Ciljane kompanije su Lidl, Delhaize Group, Procter & Gambler, Coca-Cola, A1, Yettel, Ferrero, Heineken, Mars, Mondelez, L’Oreal, GlaxoSmithKlein (GSK), Bosch, Samsung i Amazon.

Kovačev je za Politico rekao da „antidemokratski narativi predstavljaju ozbiljnu prijetnju demokratiji“, posebno „u ovoj ključnoj izbornoj godini“, misleći na izbore u EU.

Zvaničnici EU i stručnjaci za dezinformacije upozoravaju na rastuću plimu lažnih vesti na internetu i pokušaje stranih zemalja da utiču na glasanje uoči junskih parlamentarnih izbora za Evropski parlament, prenosi N1.

"Mnoge medijske organizacije koje promovišu proruske dezinformacije često koriste reklame koje kupuju renomirane kompanije kako bi ojačale svoj kredibilitet", rekao je Kovačev, dodajući da ovi brendovi nisu uvijek bili svjesni da bi na kraju mogli "podržati proruske propagandne kanale".

Balkanska inicijativa za slobodne medije — nevladina organizacija sa sedištem u Briselu koja stoji iza tog poteza — izvjestila je 2023. da globalni brendovi, preko agencija i adtech firmi, troše stotine miliona eura na srpske i bugarske medije koji šire vladinu propagandu i povezane priče koje podržava Kremlj od početka invazije na Ukrajinu.

Srpske TV Pink i TV Happy koje se u velikoj meri oslanjaju na prihode od oglašavanja međunarodnih kompanija — prenijele su lažne tvrdnje da je Rusija i sama "pod agresijom" i da je "prinuđena" da provede "specijalne vojne operacije" u Ukrajini, eufemizam koji je skovala Moskva a koji se odnosi na rat u Ukrajini.

"Oglašivači sami ne postavljaju oglase na internet, tehnološke kompanije to rade umjesto njih. Nažalost, ovo dovodi do poremećaja informacija“, objasnila je Kler Ejtken, izvršna direktorka „Check My Ads“, neprofitne organizacije sa sjedištem u SAD koja je pomogla u izradi izveštaja.

"U ovom trenutku, oglašivači bi trebalo redovno da provjeravaju svoje oglase zbog ovog problema. I pošto je finansiranje propagande i govora mržnje loše za sve nas, svi moramo da zahtevamo transparentniji sistem oglašavanja“, rekla je Ejtken.

Ne radi se samo o novcu, navodi se u pismu poslanika. Reputacija i moć ovih brendova "nenamjerno daje tim medijima legitimitet, pogoršavajući širenje i uticaj dezinformacija".

Poslanici Evropskog parlamenta traže od kompanija da se stave na stranu "istine i integriteta tako što će pažljivo preraspodeliti budžete za oglašavanje dalje od platformi koje ugrožavaju ove osnovne vrijednosti".

Portparol GSK-a izjavio je za Politico rekao da se kompanija ne oglašava na Balkanu.

Portparol Lidla je rekao da su već preduzeli akciju "nekoliko mjeseci prije ovog pisma" i da su "značajno smanjili" potrošnju za reklame na kanalima TV Pink i TV Happy od sredine 2023. i da su prestali da se oglašavaju na ovom drugom 2024.

Lidl nema ugovorni odnos sa bilo kojim "proruskim medijima u Bugarskoj", dodali su.

Nijedna od drugih ciljanih kompanija nije odgovorila na zahtjev Politika za komentar do objave teksta.

Komentari - Ukupno 0

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove redakcije Slobodna Bosna. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Redakcija zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara redakcija nije dužna obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.

  1. Lista komentara
  2. Dodaj komentar

trenutak ...