GRAĐANI SRBIJE VAN SEBE: Računi za struju veći i do 600 posto!

"Kako ovo riješiti? Kome se žaliti? Može li se šta uraditi? Vidim svuda da je problem, ali ovoliki problem, pa račun mi je uvećan za 600 posto…", piše jedan Novosađanin.

  • Regija

  • 28. Jan. 2024  

  • 2

"Šta je ovo ljudi moji!", vapaji su građana Srbije koji dobili uvećane decembarske račune za struju. Neki i za više od 600 odsto! Nakon zime 2017. godine i prvog talasa nesrazmjerno uvećanih računa za struju, pa ljeta minule godine i drugog talasa, sada je stigao i treći, ponovo zimski.

Novosađanke i Novosađani ovih dana su preplavili društvene mreže, ali i šaltere Elektroprivrede Srbije, sa računima za struju uz samo jedno pitanje - kako im je potrošnja porasla za nekoliko desetina hiljada dinara u toku jednog mjeseca? 

U razgovoru sa udruženjima potrošača, Danas saznaje da je slična situacija i u ostatku Srbije. Iz nekog razloga, Elektroprivreda Srbije nikako ne želi da savlada očitavanje brojila i naplatu potrošnje.

"Dobio sam račun od 32.000 dinara (534 KM). Neću im platiti, odnosno platiću koliko sam potrošio jer vodim evidenciju mjesečne potrošnje. Bio sam da reklamiram svoj račun, red se odužio na više od sto metara. Zaposleni na šalterima su ljude savjetovali da očitaju ponovo svoja brojila pa da dođu da podnesu reklamacije", rekao je Branimir iz Novog Sada.

Društvene mreže ovih dana prepune su fotografisanih računa sa nevjerovatnim ciframa.

"Kako ovo riješiti? Kome se žaliti? Može li se šta uraditi? Vidim svuda da je problem, ali ovoliki problem, pa račun mi je uvećan za 600 posto…", piše jedan Novosađanin.

Drugi dodaje da je njemu ostalo neočitano brojilo, pa su mu na kraju u EPS-u savetovali da uplati slično kao i prošli mjesec, a da će sve biti riješeno "kada frka prođe".

"Moja supruga bila je u EPS-u u Novom Sadu. Kažu da nemaju uopće pristup računarima i serverima. Savjetuju da platimo ako hoćemo i koliko hoćemo, pa kada se sve stabilizuje, onda će da utvrđuju tačnu potrošnju", dodao je ovaj Novosađanin.

Na pojedinim računima se vide i cifre od 46.000 dinara ili čak 250.000 dinara! Drugi su opet za novembar dobili račun od 700 dinara, ali ih je zato onaj u decembru "sačekao" i iznosi čak 16.000 dinara.

Novosađani pretpostavljaju da se dio brojila nije ni očitavao u novembru pa kad se zbrojio i decembar, "utjerani" su u crveno i plaćaju nešto što nisu potrošili.

Jovan Ristić, pravnik Udruženja "Efektiva", kaže za Danas da ovih dana imaju mnogo žalbi na "napumpane" račune za struju. Kako ističe, izražava sumnju da su ovakvi računi dobijeni nepravilnim očitavanjem ili da su čak proizvod toga što očitavanja uopšte nije ni bilo.

"Ovo nije prvi put da se to dešava, pa da to povezujemo sa pričom o hakovanju EPS-a. Kada prije nekoliko godina desilo nešto slično, pritisak javnosti urodio je plodom, pa je jedan broj rukovodica u EPS bio smijenjen, uključujući i direktora Elektrodistribucije Begrad. Kada se sljedeći put ovo dogodilo u julu prošle godine, ovaj problem jedva da je spominjan u medijima, a prema podacima koje smo mi pribavili od samog EPS-a bilo je oko 1.200 pritužbi od kojih pozitivno riješeno oko polovine. Što znači da je postojala masovna nepravilnost. Međutim, za tu nepravilnost niko nije odgovarao, niti će odgovarati, dokle god javnost ne bude počela jasno da postavlja pitanja o čemu se radi i kako je sve ovo moguće", rekao je Ristić.

On ističe da žalbe za "napumpane" račune koji nemaju veze sa potrošnjom dobija iz svih krajeva Srbije.

Kako objašnjava, to što je EPS privatnim firmama dao da očitavaju brojila, ne treba da se tiče krajnjih potrošača, kao i da li u njihovom sistemu poslovanja postoji Elektrodistribucija Srbije.

"Potrošaču račun izdaje EPS kao firma i ona je pred njim trgovac. Štaviše, taj isti EPS poziva potrošače preko istog tog računa, da se reklamacijama obraćaju direktno njima, pa prema tome nema nikakvog prava niti osnova da prebacuju odgovornost na druge ili da potrošačima kao što su to činili ranije, odbijaju reklamacije uz tvrdnje da je neko drugi odgovoran i da treba da se žale tom nekom drugom. Građani koji sami očitavaju svoju potrošnju dokazali su da su dobijali račune koji sa podacima sa brojila nemaju veze, a to govori da očitavanja nisu rađena dobro", nastavlja Ristić.

Kako ističe, ne može da tvrdi da se ovi problemi dešavaju otkada brojila očitavaju privatne firma, među kojima su i one čiji su vlasnici inače članovi Srpske napredne stranke, ali mu se ne dopada to što taj posao ipak rade privatnici, a ne ljudi iz EPS-a koji su za to obučeni.

Dejan Gavrilović, predsjednik "Efektive", kaže da je po broju žalbi, problem ove zime istog intenziteta kao i onaj ljetos.

Sistem EPS-a je ljetos, kako ističe, barem djelovao da funkcioniše, pa su građani bili iznenađeni uvećanim računima, ali nakon ovih hakerskih napada i svega što se poslije desilo, očigledno je da EPS ne funkcioniše, pa možda i ovakvi računi više nisu iznenađenje.

"Vjerovatno će od ponedjeljka pristizati odgovori na reklamacije građana iz EPS-a. Mene ne bi iznenadilo da EPS ni ne prihvati reklamacije. Imamo razorene institucije na svim nivoima, pogotovo u sektoru potrošačkog prava i ne postoji institucija koja može da zaštiti potrošača. Odnosno one na papiru postoje, ali su u praksi upregnute da rade u interesu javnih i komunalnih preduzeća i države. U Srbiji građani ne mogu da dobiju na sudu javna preduzeća, koliko god da su u pravu", rekao je on.

 alt

Dejan Gavrilović (FOTO: Printscreen)

"Tako, kada nemate ogovornost i strah od posljedica, ponašate se ovako kao EPS", dodaje on.

Podsjeća i da je u julu rekao da ova situacija sa računima nije nešto što se više neće dešavati i da će toga biti još, što se sada i potvrdilo.

Najavljuje da nas ove godine u par navrata očekuju ponovo uvećani računi.

"Ozbiljno sumnjam da kad nekom zatreba para, on od tih 3,6 miliona brojila odabere pet posto ljudi kojima će da uzme pare, računajući da se neće svi žaliti, da se boje ili da nemaju volje i vremena time da se bave. Samo na povećanju troška garantovanog potrošača za 14 dinara u septembru, EPS svaki mjesec zaradi više 450.000 eura, a koliko tek zaradi kada se nekom uveća račun za 1.000, 2.000 dinara ili ne znam više ni koliko", dodao je Gavrilović.

EPS: Nemamo povećan broj reklamacija za decembarske račune

Iz EPS-a kažu da su području Novog Sada primili je 380 reklamacija na decembarske račune, dok su u cijeloj Srbiji primljene 1.083 reklamacije.

S obzirom na prosječan broj reklamacija, koji ne prelazi 1 posto u odnosu na broj izdatih računa, broj reklamacija na teritoriji Novog Sada nije veći nego inače.

"Svi kupci koji sumnjaju u ispravnost obračunate potrošnje električne energije mogu se obratiti zahtjevom za reklamaciju na adrese dostupne na računima, putem maila ili pozivom call centra. Prije toga, ako su u mogućnosti, mogu da pogledaju svoje brojilo i uporede stanja na brojilu i računu koji im je stigao i na taj način sami provjere da li je obračunata energija u skladu sa izmjerenom na brojilima. Time smanjuju mogućnost da reklamacija bude neosnovana i da propuste rokove za plaćanje", rekli su iz EPS-a.

alt

EPS FOTO: Shutterstock + ATA Images

Kako dodaju, preduzeli su sve mjere na obezbjeđivanju maksimalne sigurnosti podataka svojih kupaca i provjere u sistemu koje su u toku nisu utjecale niti mogu da utiču na ispravnost računa.

Kontroverzni Boske očitava brojila i predvodi skandiranja na mitingu SNS

Preduzeće člana SNS-a Marka Bosanca Bosketa, "Montop HRS", zajedno sa još nekoliko firmi, dobilo je krajem godine posao očitavanja brojila u vrijednosti od 4,5 milijardi dinara (75 miliona KM).

Kao nosiocu posla na očitavanju više od polovine brojila u Srbiji, firma Marka Bosanca će mjesečno prihodovati oko 170 miliona dinara (2,8 miliona KM). Ovim će kontroverzni biznismen-naprednjak, koji vodi mjesni odbor u Sremskoj Kamenici, nastaviti unosan posao sa elektroprivredom koji traje nekoliko godina, pisao je svojevremeno 021.rs.

Marko Bosanac Boske, kako su objavili mediji, predvodio je navijačko skandiranje na tribini "Spensa" na posljednjem predizbornom miting naprednjaka u Novom Sadu.

Vučić je u nekoliko navrata morao i da zastane zbog skandiranja "Aco, Srbine!"

Marko Bosanac našao se i među grupom momaka koja se na Mostu slobode sukobila sa okupljenim građanima koji su protestovali u decembru 2021. godine.

Prilikom blokade mosta zbog Zakona o eksproprijaciji, izmjena Zakona o referendumu i multinacionalne kompanije Rio Tinto, došlo je do sukoba između momaka koji su automobilima došli na most i okupljenih građana.

Momke u automobilima koji su napali građane predvodio je Marko Bosanac koji je tom prilikom jednog demonstranta udario u glavu.

Osnovno javno tužilaštvo u Novom Sadu je u septembru prošle godine odbilo je krivičnu prijavu opozicionih stranaka koje su podnijele protiv Marka Bosanca zbog fizičkog napada na demonstrante.

Vezane vijesti

Komentari - Ukupno 2

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove redakcije Slobodna Bosna. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Redakcija zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara redakcija nije dužna obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.

  1. Lista komentara
  2. Dodaj komentar

trenutak ...