NOVO OTKRIĆE MIJENJA SVE: Ovo bi moglo uvelike pomoći brzom topljenju masnih naslaga…

• Zdravlje

• 09. Jul. 2024

Novo otkriće moglo bi revolucionirati funkcioniranje masnih stanica, pretvarajući ih iz skladišnih jedinica u sagorjevače kalorija. Znanstvenici sa Kalifornijskog univerziteta u San Franciscu, predvođeni liječnikom znanstvenikom Brianom Feldmanom i molekularnim biologom Liang Lijem, identificirali su prekidač koji održava funkcije masnog tkiva kod miševa. Taj prekidač ima potencijal pretvoriti bijelo masno tkivo (BMT) u smeđe masno tkivo (SMT).

Bijela mast pohranjuje kalorije kao lipide, služeći kao izolacija i amortizacija udaraca. Nasuprot tome, smeđa mast sadrži brojne mitohondrije koji sagorijevaju kalorije za stvaranje topline. Dok je smeđa masnoća rijetka kod odraslih, ima je u izobilju kod beba i sisavaca u hibernaciji za održavanje tjelesne temperature.

Poremećena evolucijska ravnoteža

Ta evolucijska ravnoteža između BMT-a i SMT-a općenito je dobro funkcionirala. Međutim, suvremeni način života, obilježen obiljem masti u prehrani i ograničenom kretnjom, često dovodi do prekomjernog skladištenja bijele masnoće, što nepovoljno utječe na zdravlje. Trošenje pohranjenih masti je izazovno, što potiče znanstvenike da istraže načine pretvaranja bijele masti u smeđu masnoću.

Za većinu nas bijelo salo nije rijetkost i rado ćemo se odvojiti od njega, napominje Feldman.

Feldmanov tim pretpostavio je da transkripcijski faktor Klf15 regulira održavanje masti. Otkrili su da Klf15 ima u izobilju u bijelim masnim stanicama. Uskraćujući miševima Klf15, promatrali su transformaciju bijele masti u smeđu mast. Njihova studija objavljena je u časopisu Journal of Clinical Investigation.

Kritična poveznica

Eksperimenti s izoproterenolom, za koji se zna da stimulira smeđu masnoću, dodatno su otkrili odnos između Klf15 i aktivacije masnih stanica. Kritična poveznica bio je adrenergički receptor nazvan Adrb1. Iako je Adrb3, srodni receptor, prethodno proučavan zbog njegovog potencijala pretvaranja bijele masnoće u smeđu, čini se da je Adrb1 prikladniji za taj zadatak.

Feldman je optimističan zbog potencijala Adrb1. U značajnom testu, miševi modificirani s Klf15-genskim prekidačem pokazali su povećanu ekspresiju Adrb1, čineći njihovu bijelu mast više 'smeđom'. Istraživanje američkih znanstvenika moglo bi dovesti do farmaceutskih rješenja koja pomažu ljudima da pristupe svojim masnim rezervama bez nuspojava povezanih s drugim metodama.

Mnogi su ljudi mislili da to nije izvedivo. Pokazali smo ne samo da ovaj pristup djeluje na pretvaranje ovih bijelih masnih stanica u smeđe, već i da letvica za to nije tako visoka kao što smo mislili, kaže Feldman.