"BILO JE TO SLOŽENO VRIJEME ZA KULTURU": Izložbom posvećenom balerini i koreografkinji Jitki Ivelji otvoren 15. Balet Fest Sarajevo

Jitka Ivelja je jedna od dragocjenosti velikog sjaja u plejadi velikana sarajevskog Baleta.

  • Kultura

  • Prije 18h  

  • 0

Izložbom Balet Festa Sarajevo "Veliki format" posvećenoj balerini i koreografkinji Jitki Ivelji otvoreno je večeras u Galerija "Novi Hram" petnaesto izdanje Balet Festa Sarajevo.

"Balerina i koreograf Jitka Ivelja" je izložba o istoriji baleta Narodnog pozorišta Sarajevo u kojoj važno mjesto zauzima period rada balerine, koreografkinje, baletnog pedagoga sve do njenog odlaska u druge baletne centre tadašnje Jugoslavije.

"Izložba pokazuje istorijsku ukorijenjenost i tradiciju klasičnog baleta, ali i nivo baletske 'pismenosti' čiji se začeci javljaju upravo dolaskom Jitke Ivelje u Sarajevo. Njeno vrijeme je uslovljeno različitim istorijskim okolnostima, tradicije plesa u BiH i Narodnom pozorištu Sarajevo. Bilo je to složeno vrijeme za kulturu i umjetnost baleta u BiH poslije Drugog svjetskog rata. Jitka Ivelja je utjecala i sa svojim pedagoškim radom te je vaspitala i stvorila mnoge soliste baleta koji su razasuti po baletnim centrima tadašnje države - Beograd, Skoplje, Rijeka i Sarajeva",  izjavila je direktorica Balet Festa Edina Papo.

Ova izložba nužno je, kako je rekla, selektivna, te je tek jedna od mogućih interpretacija raznolikosti bosanskohercegovačkog baleta.

Ova izložba je pokazatelj bogatstva našeg baleta, o kome se malo zna i da ga treba štovati kao istorijsku i kulturnu vrijednost - dodala je.

Jitka Ivelja (Brno 1910. - Split 1998.) baletnu školu i umjetničku karijeru započela je u Brnu, Češka. Školovala se kod Ivana Vanje Psota, koji je bio vodeći solista kod Djagiljeva 'Ruske sezone' u Parizu. Do dolaska u Sarajevo bila je članica opere u Splitu i Mariboru. U Sarajevo dolazi 1949. godine na poziv direktora Opere Tihomira Mirića. Bila je balerina baletni pedagog, koreograf i šef Baleta. Ivelja 1955. odlazi u Skoplje, ostaje deset sezona, zatim odlazi u Split.

Kako navode iz Balet Festa, bila je balerina velike baletne kulture i tehnike. U karakternim ulogama, koje joj najviše odgovaraju, dolazi do izražaja njen bujni temperament i tehnička virtuoznost. Bila je požrtvovan i odličan baletni pedagog. Njeni učenici kasnije su bili istaknuti solisti Neda Pavela – Janjčić, Ksenija Mitrović NPS; Ivica Ganza solista u NPS Sarajevo i Narodnom pozorištu Beograd; Vera Vasiljević-Vlahović i Mustafa Zubić, prvi solisti u Rijeci; Slavko Pervan istaknuti koreograf itd. Koreografirala je balete, Karneval, Kopelija, Bahčisarajska fontana, zajedno sa F. Horvatom i balet Šeherezada. Baletske numere u operi Karmen.

Solističke uloge su Velika i Alanka (Žetva 25.5.1950. – osnivanje profesionalnog baletnog ansambla u NPS), Kiarina (Karneval), Huanita (Španski kapričo), Satirica (Faust), Ciganka (Licitarsko srce), Šeherezada (Šeherezada), Zarema (Bahčisarajska fontana), Biljana (Ohridska legenda), solo plesovi u operama Karmen, i Nikola Šubić Zrinski.

Jitka Ivelja je jedna od dragocjenosti velikog sjaja u plejadi velikana sarajevskog Baleta, koja je u relativno kratkom periodu rada u Sarajevu (1949 -1955.) ostavila neizbrisiv trag, saopćeno je iz Narodnog pozorišta Sarajevo.

Vezane vijesti

Komentari - Ukupno 0

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove redakcije Slobodna Bosna. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Redakcija zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara redakcija nije dužna obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.

  1. Lista komentara
  2. Dodaj komentar

trenutak ...