KOZAR O BORBENIM AVIONIMA KOJE KUPUJU SUSJEDI: "Rabljeni Rafali, nakon generalnog remonta mogu uspješno letjeti još deset i više godina..."

Rafali su dvomotorni višenamjenski borbeni avioni četvrte generacije opremljeni naprednim napadno-navigacijskim sistemima, elektronskim radarom novije generacije RBE2 uz visoku integraciju senzora i sistema samozaštite...

  • Društvo

  • 03. Sep. 2024  

  • 0

Piše: Đuro KOZAR (Oslobođenje)

U sklopu prošlotjedne posjete francuske državne delegacije Srbiji potpisan je i ugovor o kupovini 12 novih borbenih aviona Rafala (devet jednosjeda i tri dvosjeda) za potrebe Vojske Srbije, čime ovaj tip mlažnjaka dobija primat na Zapadnom Balkanu i južnije, budući da ih je Hrvatska, također, kupila 12 (rabljenih), a Grčka dvostruko više 24. Cjenovno je dostupniji od vrlo skupih lovaca pete generacije, koji se sada nalaze u upotrebi u SAD-u, nekoliko zemalja NATO-a, Izraelu, Kini i Rusiji. Međutim, u trošak kupovine aviona ne ulazi samo njegova nabavna cijena nego i vrijeme eksploatacije, a riječ je o operativnim troškovima, servisiranju, remontu, budućoj modernizaciji, popravcima, rezervnim dijelovima, količini i vrsti naoružanja, opremi za održavanje. S obzirom na cijenu aviona, još barem toliko će se potrošiti tokom njegove upotrebe. Rabljeni Rafali, nakon generalnog remonta, mogu uspješno letjeti još deset i više godina, a dokazali su se i u ratnim uvjetima u Iraku, Afganistanu, Siriji, Libiji i Maliju.

Hrvatska je francuskoj kompaniji Dassault Group iz Saint-Clouda, u zapadnom dijelu pariškog predgrađa, polovne Rafale platila milijardu i 300 milijuna eura, a prvih šest stiglo je proljetos, još dva dolaze krajem ove godine, a narudžbu će zaključiti četiri modela koja stižu do kraja travnja 2025. - od toga je 10 jednosjeda i dva dvosjeda. Srbiju će novi Rafali koštati dvije milijarde i 700 miliona eura, a na red za isporuku mogla bi doći tek početkom 2028. godine, kad ističe resurs avionima ruske proizvodnje MIG-29, uz malu mogućnost produženja tog roka. Srbiji se očito žuri, da ne dođe u situaciju u kojoj je doskoro bila Hrvatska čiji su MIG-ovi 21 praktički bili pri kraju, tako da im je prvih šest francuskih aviona došlo “pet do 12”. Naravno, preduvjet za uspješno korištenje novih aviona jeste postojanje stručnog kadra, s obzirom na to da je za eskadrilu od 12 letjelica potrebno bar 15 do 22 pilota, ali i na desetine pripadnika tehničke službe.

Rafali su dvomotorni višenamjenski borbeni avioni četvrte generacije opremljeni naprednim napadno-navigacijskim sistemima, elektronskim radarom novije generacije RBE2 uz visoku integraciju senzora i sistema samozaštite, kao i mogućnošću korištenja širokog spektra naoružanja zrak-zrak i zrak-zemlja. U naoružanju se posebno ističu projektili dugog dometa Meteor, koji mogu uništiti ciljeve udaljene i do 150 kilometara. Rafale smatraju i nevidljivim avionima, jer imaju takva krila i konstrukciju koji pomažu da se radarski odraz u određenoj mjeri rasipa i smanji. Njegov sistem za protuelektronsku borbu Spektra otkriva protivničke radare, avione i protuzračna sredstva na tlu i ometa ih, što dodatno pomaže zaštiti i što kasnijem otkrivanju. Rafali očito mijenjaju način ratovanja u zraku, a jedan vojni stručnjak je s tim u vezi kazao: “Gledao sam Rafale uživo na Međunarodnom zrakoplovnom sajmu u Dubaiju, gdje je u letačkom programu sudjelovao svaki dan zanimljivim nastupom. Mene je najviše dojmila njegova brzina valjanja, odnosno okretanja oko uzdužne osi. To bi trebalo vještom i uvježbanom pilotu pomoći da u zračnoj borbi brzo promijeni smjer i iznenadi protivnika”.

Prije tri godine na Vojni aerodrom Batajnica kod Beograda, nakon remonta u Vazduhoplovnom zavodu Baranoviči, u istoimenom gradu u Bjelorusiji, stigla su četiri aviona MIG-29, čime je kompletirana eskadrila lovačke avijacije Vojske Srbije iz sastava 204. zrakoplovne brigade koja sada ima 14 ovih tipova letjelica. Prije ruske agresije na Ukrajinu u Beogradu su najavljivali nabavku novih aviona MIG-31, pa i MIG-35, ali nakon što je Ruska Federacija došla pod sankcije, planovi su se okrenuli prema Kini i Francuskoj. Od francuske kompanije Airbus Srbija je kupila helikoptere vrijedne 105 milijuna eura, dva transportna aviona C-295 od 66 milijuna eura uz još 15 milijuna eura za opremu i obuku pilota, te 18 protuzračnih sistema Mistral sa 50 raketa, ali njihova cijena nije poznata. Mistral je dizajniran za korištenje kako na lansirnim platformama za vozila, površinske brodove i helikoptere, tako i u prenosnoj konfiguraciji, a namijenjen je za gađanje ciljeva na malim visinama (do 3 km), posebno helikoptere i dronove.

Vezane vijesti

Komentari - Ukupno 0

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove redakcije Slobodna Bosna. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Redakcija zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara redakcija nije dužna obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.

  1. Lista komentara
  2. Dodaj komentar

trenutak ...